سئو (SEO) چرا؟ چطور؟ چگونه؟
سئو (SEO) چرا؟ چطور؟ چگونه؟
اصول سئو از جمله ويژگي هايي که برخي سايت ها را بارز مي کند سئو است که اصطلاحي کاربردي مي باشد. اما به راستي سئو چه چيزي است و چرا براي سايت هاي يک ويژگي پايه اي است.
Search Engine Optimization يا همان SEO، را اگر بتوان به زبان ساده معني کرد اين است که مي خواهيم سايت را براي موتورهاي جست و جو بهينه کنيم. اين دگرگوني هاي راهبردي روشي است که موتورهاي جست و جو نگاه مثبت تري به سايت داشته باشند. به زبان ساده باعث مي شود نگاه مثبت تري وجود داشته باشد که رشد بازديد را به همراه دارد. با اين کار هنگام جست و جو عنوان هاي مربوط به سايت، در جايگاه بالاتري قرار مي گيرد. اين يعني بازديد بيشتر، افزايش ترافيک سايت، فروش بيشتر و موفقيتي بزرگ براي صاحبان سايت. البته بايد يادآور شد که بدست آوردن اين موفقيت امري زمان بر خواهد بود و به برنامه ريزي بلند مدت نياز خواد داشت. بهينه سازي سايت يک فرآيند بلند مدت است.شما بايد در اين راه سرمايه گذاري و از مشاوران با هوش بهره ببريد. هرگز در کوتاه مدت انتظار معجزه نداشته باشيد.
اصول سئو بر چهار پايه مهم استوار است
- سئو خارجي (Off Page SEO)
- سئو داخلي (On Page SEO)
- سئو کلاه سفيد (White Hat)
- سئو کلاه سياه (Black Hat)
البته به جز بخش هاي معرفي شده، بخش هاي ديگري مثل مفاهيم آناليز منفي، آناليز تکنيک هاي بهينه سازي موتور جستجو، استراتژي نام دامنه و هاست، استراتژي URL، پردازش کردن متن هاي داخلي سايت، بهينه سازي لينک هاي ورودي، بهينه سازي محتوا و … حائز اهميت هستند و در بهبود سايت نقش کليدي ايفا مي کنند.
تفاوت SEO و SEM
بسياري از افراد به اشتباه SEM و SEO را يکسان تلقي مي کنند؛ در اين قسمت مي خواهيم به توضيح مختصري در رابطه با SEM بپردازيم.
SEM (Search Engine Marketing) همانگونه که از اسمش هويدا است، نوعي بازاريابي با موتورهاي جست و جوگر است و در حقيقت SEO بخشي از SEM است. هر اقدام و مرحله اي که موجب افزايش ديده شدن سايت توسط افراد و جذب مشتري شود به حيطه SEM مربوط است. هر دو اين موارد امري مهم و اساسي براي يک سايت بهينه محسوب مي شوند. در اصل تفاوت اصلي اين دو در کاربري سايت مي باشد. SEO به بهبود سايت مي پردازد و SEM مستقيما به افزايش ترافيک و افزايش بازديدکنندگان سايت مورد نظر مي پردازد؛ اما هرگز اين دو از يکديگر متمايز نيستند و وجود هر دو براي يک سايت لازم است.
هدف سئو
هدف سئو اين است که بتوانيم بازديد بيشتري را به سايت آورده و مشتري بيشتري داشت. چه چيزي بهتر از يک ديد بلند مدت که بتواند درآمد شما را افزايش دهد و به کسب و کار شما رونق ببخشد؟! امروزه بازار بخش جدايي ناپذيري به نام اينترنت و فضاي مجازي دارد. انگار هر کسي که اين فضا را دست کم بگيرد در واقع ورشکستگي اش را رقم زده است. اگر بخواهيد يک سايت به صورت پايه اي سئو شود دست کم شش ماه تا يک سال زمان مي برد.
آموزش سئو
آموزش سئو مقدماتي يکي از پايه اي ترين و اصولي ترين مفاهيمي است که براي ورود به دنياي سئو، واجب است. دوره هاي مجازي و حضوري بسياري براي آموزش مفاهيم اوليه سئو، کتاب هاي متنوع و … در بازار موجود است؛ اما پيشنهاد ما به شما در مرحله اول، خواندن مقالاتي که بر اساس سئو نوشته شده اند و يا مقالات مربوط به آشنايي اوليه با سئو است که مي تواند تا حد بسياري شما را از رقباي خود جلو بياندازد و موفقيت شما را در بازار کار افزايش دهد و خلاقيت شما را در امر سئو ارتقا دهد.
مشاور سئو
پيش از گفتن مطالب در رابطه با مشاور سئو بايد بدانيم مشاور سئو کيست و حيطه اختيارات و وظايف مشاور سئو به چه ساختاري وجود دارد؟
براي بالا بردن سايت در رنکينگ و موتور جست و جوگر گوگل، رعايت قوانين سئو (اعم از سئو محتوايي، داخلي و خارجي و … ) در هر سايت اينترنتي نياز به شخصي دارد تا رعايت قوانين سئو (اعم از کپي رايت، الگوريتم ها و …) را بررسي کند و وضعيت آن را بهبود بخشد؛ به همين منظور يک مشاوره سئو که آشنايي کامل با قوانين دارد، بايد در کنار گروهي از طراحان و يا مديران سايت به کارش بپردازد تا سايت به اصطلاح بالا بيايد (در رنک بالاي جست و جو قرار بگيرد).
بخشي از دانش يک مشاور سئو (سئوکار) شامل:
- آشنايي کامل به سئو کلاه خاکستري و سئو کلاه سفيد و سئو کلاه سياه
- آشنايي به پلاگين هاي سئو
- تسلط بر کنسول گوگل
- بررسي کلمات کليدي سايت و بازيابي مجدد آن ها
- تسلط بر کدهاي HTML
- توانايي آناليز سئو سايت
- توانايي رفع انواع پنالتي هاي گوگل
- توانايي راه انداختن يک استراتزي مناسب براي سايت
- آشنايي با وظايف وبمسترينگ و …
درآمد مشاوران سئو، در ايران، متوسط رو به بالا مي باشد. البته در صورتي که شما بتوانيد مهارت هاي خود را افزايش دهيد و در کار خود تخصص و تجربه کافي را کسب نماييد، مي توانيد با داشتن نمونه هاي موفق از سايت هاي سئو شده توسط خودتان و پروژه هاي اصولي، به درآمد بالاتري برسيد.
خدمات سئو
در نهايت پس از سئو سازي کامل سايت و خدمات سئو، ويژگي هاي بي نظيري در ساختار سايت و رتبه بندي آن در گوگل به وجود مي آيد از جمله، افزايش ترافيک سايت، افزايش مشتري هاي سايت، پيشي گرفتن از ساير رقبا، هزينه به صرفه تر نسبت به تبليغات سنتي، ارتقاي اعتبار و جلب اعتماد بيشتر در حوزه کاري، افزايش داده (استفاده از ابزارهاي سئو در بدست آوردن بيشتر جست و جو و در نتيجه افزايش فروش)، بالا بردن جذب ورودي، عدم نياز به هر گونه تبليغ ديگري در گوگل و يا ساير روش هاي تبليغاتي، بهينه سازي و افزايش سرعت سايت (صبر کمتر مشتري براي ديدن صفحه هاي مورد نياز) و … تنها بخش کوچکي از مزاياي سئو و شرايط ايده آلي است که سئو سازي سايت، براي شما به ارمغان مي آورد. در نتيجه هر چه سريع تر براي بهبود سايت خود اقدام کنيد و يا خودتان به عنوان يک متخصص و مشاور سئو، وارد بازار کار شويد.