تگ کنونيکال ( Canonical Tag) چيست؟
تگ کنونيکال ( Canonical Tag) چيست؟
“تگ کنونيکال” يک عنصر HTML است که در هدر يک وب سايت استفاده مي شود و به يک URL متعارف از طريق rel="canonical” اشاره مي کند.
“Canonical” در اين مورد به معناي URL اصلي است. تگ متعارف به موتورهاي جستجو کمک مي کند تا URL ها را به روشي معني دار فهرست بندي کنند.
وب مسترها و سئوکاران با کمک تگ هاي متعارف از محتواي تکراري جلوگيري مي کنند. به پيوند درج شده پيوند متعارف نيز گفته مي شود. SEO ها اغلب به عناصر HTML به سادگي به عنوان “متعارف” اشاره مي کنند.
پس زمينه canonical tag
گوگل از سال 2009 از عنصر rel=canonical پشتيباني کرده است. گوگل در اين مورد تنها نبود؛ مايکروسافت و ياهو و mahdi najjari نيز موافقت کردند که از اين تگ HTML پشتيباني کنند. از آن زمان، مديران وبسايتها ميتوانند موارد تکراري را با يک لينک در کد منبع موتورهاي جستجو علامتگذاري کنند. سپس فقط مي توانيد منبع اصلي را فهرست کنيد و “کپي” را ناديده بگيريد.
از يک طرف، معرفي canonical و استفاده از اين تگ باعث شد تا مديران وب سايت ها از محتواي تکراري خودداري کنند. از سوي ديگر، گوگل و شرکت نيز از آن بهره مند شده اند.
زيرا کار خزنده ها و ربات ها منابع مالي و زماني زيادي را مي بلعد. موتورهاي جستجو با کمک تگهايي که بهطور معقول تنظيم شدهاند، ميتوانند در بودجه خزيدن و در نتيجه پول صرفهجويي کنند.
ايده پشت برچسب ساده است: اگر دو وب سايت تکراري وجود داشته باشد، برچسب تعيين مي کند که کدام يک به عنوان “اصل” و کدام به عنوان “کپي” علامت گذاري شده است.
منبع اصلي از طريق پيوند متعارف ارجاع داده مي شود. به عنوان يک قاعده، موتورهاي جستجو به اين اطلاعيه پايبند هستند. با اين حال، اين بدان معنا نيست که وب سايت ارجاع دهنده از فهرست حذف شده است.
به اين ترتيب تگ canonical يکپارچه مي شود
پياده سازي در وب سايت HTML:
تگ کنونيکتال قبل از بسته شدن </head> در هدر سند HTML درج مي شود. يک مثال:
صفحه https://www.seite.de/dieeine/ داراي محتوايي مشابه https://www.seite.de/dieandere/ است. براي جلوگيري از محتواي تکراري، پيوند متعارف زير به /diandere/ اضافه مي شود:
<link rel="canonical” href="https://www.seite.de/dieine/"/>
صرف نظر از اينکه از URL هاي نسبي يا مطلق در سراسر سايت استفاده مي شود.
جاسازي در يک سند PDF:
يک canonical همچنين مي تواند براي فايل هاي PDF يا ساير منابع مشابه تنظيم شود. در اين حالت پياده سازي در هدر نيز صورت مي گيرد. با اين حال، اين يک يادداشت از سرور در “هدر http” است که وقتي يک مشتري به منبع دسترسي پيدا مي کند، برچسب متعارف را نمايش مي دهد. روز معمولاً به اين صورت است:
پيوند: <http://www.seite.de/dieine.pdf>؛ rel = “متعارف”
توجه: بسياري از CMS ها مانند وردپرس پلاگين هايي را ارائه مي دهند که با آنها canonical ها به طور خودکار تنظيم مي شوند. مداخله مستقيم در کد منبع ديگر ضروري نيست.
استفاده هاي احتمالي براي برچسب
صفحه بندي: با کمک ويژگي هاي rel="next” و rel="prev، اپراتورهاي وب سايت مي توانند چندين زيرصفحه از يک دسته بندي را صفحه بندي کنند.
اين بدان معني است که صفحات به عنوان يک دنباله منطقي براي گوگل و ساير موتورهاي جستجو علامت گذاري مي شوند. در اين مورد، توصيه ميشود که هر صفحه صفحهبندي شده را به صورت متعارف به سمت خود نشانه بگيريد.
hreflang: تگ hreflang براي نشان دادن به موتورهاي جستجو استفاده مي شود که نسخه ترجمه شده براي يک زبان يا کشور خاص در دسترس است. با اين کمک، موتورهاي جستجو به راحتي مي توانند نوع صفحه مناسب را براي منطقه/زبان مورد نظر شناسايي و نمايش دهند.
با کمک canonical، صفحه اي که با hreflang مشخص شده است به خود اشاره مي کند.
AMP: صفحات موبايل شتاب داده شده مي توانند با استفاده همزمان از وب سايت هاي “متعارف” محتواي تکراري ايجاد کنند.
براي جلوگيري از اين امر، يک کانونيکال روي يک AMP تنظيم شده است که به نسخه دسکتاپ اشاره دارد. اگر نسخه دسکتاپ وجود نداشته باشد و وبسايت تلفن همراه فقط به عنوان يک صفحه تلفن همراه تسريع شده وجود داشته باشد، canonical به خود AMP اشاره ميکند، براي مثال به اين صورت: <link rel="canonical” href="https://www.seite.de /amp -version.html .
جلوگيري از محتواي تکراري در سنديکاي محتوا: اگر محتواي يک وبسايت، مانند بيانيههاي مطبوعاتي، کپي شده و در وبسايتهاي مختلف منتشر شود، ميتوان از طريق canonical به منبع اصلي اشاره کرد.
اشتباهات رايج تگ کنونيکال
عملکرد برچسب به همان اندازه ساده است که خطاهاي مرتبط با استفاده از آن مي تواند متفاوت باشد.
- استفاده از canonical در <body>: اگر تگ در آنجا استفاده شود، تاثيري ندارد و توسط گوگل ناديده گرفته مي شود.
- نکات متعارف به صفحه اول در صفحه بندي: در اين حالت تمام صفحات صفحه بندي شده ناديده گرفته مي شوند و به گوگل گفته مي شود که صفحات صفحه بندي شده تکراري هستند که اين درست نيست.
- URL هاي نسبي استفاده مي شوند: استاندارد فقط با URL هاي مطلق به طور قابل اعتماد کار مي کند. در غير اين صورت، موتور جستجو نمي داند که متعارف سازي به کدام دامنه اشاره دارد.
پيوند متعارف به صفحه دسته بندي اشاره مي کند که خطاي 404 را برمي گرداند: Canonicals فقط بايد به URL هاي قابل دسترسي پيوند داده شود.
پروتکل متفاوتي در تگ نسبت به پروتکل صفحه متعارف مشخص شده است: اين خطا براي مثال زماني رخ مي دهد که تگ به جاي https به URL با http اشاره مي کند.
تگ Canonical يا Noindex؟
تگ canonical مي تواند براي رفع مشکلات محتواي تکراري استفاده شود. همين امر در مورد تگ noindex نيز صدق مي کند.
با اين حال، در حالي که يک متعارف نشان ميدهد که يک صفحه اصلي با همان محتوا وجود دارد و موتورهاي جستجو هنوز ميتوانند «کپي» را ايندکس کنند، تگ noindex دستور ميدهد که صفحه بازديد شده در فهرست قرار نگيرد.
روش استفاده از Canonical
اين برچسب ها که در سال 2009 معرفي شدند، عمدتاً به رفع مشکلات محتواي تکراري کمک مي کنند. اينها مي توانند به سرعت در فروشگاه هاي آنلاين يا CMS مانند وردپرس ايجاد شوند. به عنوان مثال، بسياري از سيستمهاي فروشگاهي هنگام فيلتر کردن نتايج با شناسهها کار ميکنند که ميتوانند توسط موتورهاي جستجو نمايه شوند.
نتيجه گاهي اوقات چندين ده يا حتي صدها URL است که تقريباً محتواي مشابهي را ارائه مي دهند. تنها با يک برچسب، همه اين URL ها را مي توان به يک منبع اصلي رديابي کرد.
زماني که محصولات در دستههاي مختلف در فروشگاهها فهرست ميشوند، محتواي تکراري نيز ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، اين امکان وجود دارد که يک ژاکت سبز در فهرست کت /winter jackets و همچنين در فهرست jackets / مردان فهرست شود.
در اين مورد، اپراتورهاي فروشگاه بايد تصميم بگيرند که کدام URL و کدام زيردايرکتوري بايد در نهايت متعارف باشد. با اين حال، بسياري از سيستمهاي فروشگاهي از راهحل سادهتري استفاده ميکنند و نشانيهاي اينترنتي محصول را مستقيماً به ريشه دامنه متصل ميکنند، بدون اينکه فهرستهاي فرعي را در بين آنها فهرست کنند.
در اصل، لينک آب درون يک صفحه نيز مي تواند با URL متعارف بهينه شود. اگر پيوندي به صفحه اي با محتواي تکراري منتهي شود، قدرت پيوند را به صفحه متعارف منتقل مي کند. به اين ترتيب، مي توان رتبه هاي بهتري براي “صفحه اصلي” مربوطه به دست آورد.
اين مزيت مدتي است که به عنوان بخشي از تکنيک هاي SEO BlackHat استفاده مي شود. اما گوگل معمولاً اين تلاشها براي دستکاري را خيلي سريع تشخيص ميدهد و URLهاي مربوطه را با ضررهاي رتبهبندي جريمه ميکند.
https://logopond.com/LacyRaley2/profile/562427/?filter=&page= |